Tworzywo sztuczne zdominowało branżę opakowaniową. Dzięki dużej odporności na uszkodzenia chroni nawet łatwo psującą się żywność i umożliwia transport artykułów spożywczych na duże odległości. Choć plastik nie jest tworzywem biodegradowalnym, świetnie nadaje się do ponownego wykorzystania. Tę zaletę coraz częściej wykorzystują producenci opakowań. Co można zrobić, aby plastik był bardziej eko? Jakie jeszcze trendy można zaobserwować w branży? Sprawdziliśmy!
Spis Treści
Jakie czynniki wpływają na branżę opakowaniową?
Branża opakowaniowa podlega dynamicznym zmianom, zwłaszcza w ostatnich latach, gdy konsumenci są coraz bardziej świadomi i mogą wybierać spośród setek produktów o podobnej cenie i właściwościach. Producenci muszą więc nie tylko przestrzegać obowiązujących przepisów związanych m.in. z prawem do informacji, ale także wsłuchiwać się w glosy klientów. Duży znaczenie dla całej branży mają zmiany demograficzne i społeczne, które wpływają na popularność danych kategorii produktowych oraz przekaz marketingowy. Nie można zapomnieć także o dynamicznym rozwoju technologii, który obserwujemy w ostatnich dekadach. Efektem tych zmian są nowoczesne parki maszynowe umożliwiają szybszą i wydajniejszą pracę. Energooszczędne maszyny to także krok w stronę ograniczenia emisji CO2, czyli jeden z najważniejszych trendów, który opiszemy.
Trendy w branży opakowaniowej
Ekologizacja konsumpcji
Według specjalistów zajmujących się marketingiem w branży opakowaniowej to jeden z najważniejszych trendów ostatnich lat. Ekologizacja konsumpcji nie oznacza jednak, że jednorazowe opakowania do żywności zupełnie wyjdą z użytku. Całkowite zastąpienie tworzywa sztucznego innymi materiałami jest obecnie nie tylko niemożliwe, ale także zupełnie nieopłacalne i… nieekologiczne (najpierw trzeba by znaleźć i wprowadzić na rynek surowiec, który byłby bardziej ekologiczny niż plastik, ale jednocześnie tak samo wytrzymały, tani i łatwy w obróbce). Tak więc kluczem do spełnienia oczekiwań konsumentów związanych z ochroną środowiska naturalnego jest zmniejszenie ilości wykorzystywanego plastiku oraz racjonalne gospodarowanie odpadami postprodukcyjnymi i postkonsumenckimi.
Personalizacja
Coraz większą popularnością cieszą się opakowania spersonalizowane, które dają konsumentom możliwość wprowadzenia indywidualnych zmian w opakowaniu np. dodania dedykacji.
Producenci, zwłaszcza w mocno konkurencyjnej branży spożywczej, chcą szczególnie podkreślić swoją odrębność i w ten sposób zachęcić klienta do zakupu. Do nurtu personalizacji możemy zaliczyć także wszelkie działania firm, które prowadzą do wyróżnienia produktu na tle konkurencji. Może to być projekt opakowania na zamówienie, stworzenie pojemnika, który oddziałuje nie tylko na zmysł wzroku, ale także węchu czy słuchu lub zabawa fakturami.
stark.pl Artykuł powstał we współpracy z stark.pl |