Sklepy działające w sieci muszą podejmować szereg działań marketingowych, które zapewniają im sprzedaż produktów na odpowiednim poziomie. Aby w jeszcze większym stopniu poprawić przychody, warto z pewnością zastosować konkretne narzędzia z zakresu user eperience (UX). Wpływają one bowiem bezpośrednio na zadowolenie klientów odwiedzających stronę internetową sklepu, co przekłada się na ich decyzje zakupowe.
Spis Treści
Prędkość witryny i automatyzacja procesów to czynniki kluczowe
User experience obejmuje wszystko to, co odbiorcy odczuwają, gdy korzystają z danego produktu cyfrowego. Oceniają go przede wszystkim pod kątem funkcjonalności, łatwości w obsłudze oraz indywidualnej przydatności.
Podstawowym rozwiązaniem gwarantującym satysfakcję klientów jest szybkie otwieranie się strony internetowej. Nie ma tutaj miejsca na jakiekolwiek kompromisy, ponieważ zbyt długie oczekiwanie na okno główne lub regularne zawieszanie się witryny powoduje u każdego użytkownika frustrację. To z kolei prowadzi do całkowitej utraty cierpliwości, opuszczenia sklepu, a nierzadko też wystawienia negatywnej opinii.
Zasada jest bardzo prosta — im więcej opóźnień, tym szersze grono potencjalnych konsumentów wybiera ofertę konkurencyjnego podmiotu. Drugi niezwykle istotny czynnik to pełna automatyzacja określonych procesów. Chodzi tutaj zwłaszcza o wprowadzenie szybkich płatności przelewem (natychmiastowa zmiana statusu po zatwierdzeniu pieniędzy na koncie), wysyłanie informacji o rabatach za pomocą newsletteru mailowego, a także komunikowanie się z wykorzystaniem chatu.
Nie zapomnijmy o doskonałej czytelności i wartościowych treściach
W przypadku sklepu internetowego duże znaczenie ma intuicyjność i przejrzystość witryny. Wskazana jest stonowana kolorystyka (a jednocześnie oryginalna), ograniczona ilość elementów ruchomych i niemęcząca wzroku czcionka. Chaos wizualny szybko zniechęci odbiorcę do przebywania na stronie. Dodatkowo wszystkie zamieszczone opisy muszą być dobrze sformatowane — mowa m.in. o nagłówkach, akapitach, pogrubieniach czy listach punktowych. Wymogiem jest asortyment pogrupowany według precyzyjnie oznaczonych kategorii.
Poziom sprzedaży zależy też od jakości opisów poszczególnych towarów. Powinny być one stosunkowo krótkie, a zarazem wystarczająco bogate w treść. Nacisk należy położyć na ogólną charakterystykę, korzyści płynące z funkcjonalności i wskazówki dotyczące eksploatacji. Oczywiście całość ma wzbudzać pozytywne emocje u klienta, zachęcając go tym samym do zakupu.
Pozostałe powszechne rozwiązania
W celu zwiększenia sprzedaży w sklepie online zalecane jest jeszcze wdrożenie rekomendacji. Najlepiej, jeśli pojawiają się one przy każdym aktualnie oglądanym produkcie. W ten sposób odwiedzający stronę z łatwością odkrywa podobne towary znajdujące się w ofercie, co może zachęcić go do umieszczenia ich w koszyku. Ciekawą alternatywę stanowi tzw. cross-selling, czyli sugerowanie obiektów uzupełniających (np. kapsułki czyszczące do zmywarki).
Wskazanym elementem jest również dział z opiniami dotychczasowych klientów — koniecznie z opcją wklejania zdjęć nabytych mebli, ubrań, dekoracji czy zabawek. Zapoznanie się z ich zdaniem wyraźnie ułatwia podjęcie ostatecznej decyzji. Inne godne uwagi pomysły to choćby wyszukiwarka z funkcją autouzupełniania i pozycjonowanie sklepu w wynikach Google.
Artykuł powstał we współpracy merytorycznej z ux-pm.pl |