Awaryjność układu wycieraczek – co może się zepsuć?

Awaryjność układu wycieraczek – co może się zepsuć?

Warto przeczytać

Wycieraczki samochodowe to nieodzowny element wyposażenia pojazdów. Dzieje się tak nie bez powodu. Ciężko sobie wyobrazić jazdę w trudnych warunkach pogodowych bez możliwości bieżącego czyszczenia i osuszania szyby czołowej. Sprawnie działający system wycieraczek wpływa przede wszystkim na podwyższenie komfortu jazdy. Taki, który nie skrzypi, nie przeskakuje po szybie, sprawnie usuwając przy tym wodę daje poczucie wysokiej jakości działania. Ponadto, nie można zapominać, że wycieraczki samochodowe poprawiają także widoczność, a to z kolei znacząco wpływa na bezpieczeństwo. Zasada mówi, że każdą przeszkodę da się ominąć, jeśli tylko zostanie ona w porę zauważona, a właśnie układ wycieraczek samochodowych może się do tego przyczynić. Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty, wywnioskować można, że poprawnie działający silnik wycieraczek, stelaż i pióro to coś absolutnie podstawowego, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i komfort podróży.

Jak działają wycieraczki samochodowe?

Niestety, często zdarza się, że wycieraczki nie działają tak jak powinny lub wręcz całkowicie odmawiają posłuszeństwa. Co się psuje najczęściej ? Na co powinno się zwracać szczególną uwagę i jak przedłużyć żywotność systemu osuszania szyby czołowej? Sprawdźmy!

Wycieraczki samochodowe to dość skomplikowany system, wbrew temu co mogłoby się wydawać. Całe jego serce znajduje się pod podszybiem. To właśnie tam umiejscowiony jest silnik wycieraczek, poruszający całym systemem wraz z mechanizmem wprawiającym w ruch ramiona i pióra. Całość sterowana może być przez kierowcę za pomocą odpowiednich przyrządów elektronicznych lub też w nowszych i lepiej wyposażonych pojazdach poprzez czujnik deszczu, który automatycznie uruchamia system czyszczenia szyby czołowej, gdy pojawią się na niej krople deszczu.

Co psuje się najczęściej?

Jazda podczas ulewy bez wycieraczek jest niemożliwa. Dlatego właśnie trzeba na bieżąco interesować się stanem wycieraczek i nie bagatelizować żadnych, nawet z pozoru błahych usterek.

Najczęściej zużyciu ulegają pióra wycieraczek. To te elementy, które mają kontakt z szybą i bezpośrednio odpowiadają za jakość czyszczenia. Pracują one w bardzo różnych warunkach, zimą mają kontakt z lodem, szronem, śniegiem i ujemnymi temperaturami, latem zaś pracują w skrajnie wysokich temperaturach, stawiając czoła takim przeszkodom jak piasek, gałęzie i ptasie odchody. Wszystko to destrukcyjnie działa na gumę piór wycieraczek osuszającą szybę.

Nieco rzadziej awariom ulega sam silnik wycieraczek. Wpływ na jego żywotność często ma sposób jego umiejscowienia w podszybiu danego modelu samochodu. Jeśli nie ma on kontaktu z wodą, a nałożony fabrycznie smar jest dobrej jakości i nie traci swoich właściwości wraz z upływem lat, to ten element praktycznie nie wymaga serwisu czy wymiany.

Sprawa ma się nieco inaczej jeśli chodzi o mechanizm przekazujący moc z silnika na ramiona wycieraczek. Często któreś z połączeń ruchomych potrafi się zwyczajnie odpiąć, paraliżując jedną z wycieraczek lub cały układ. Wtedy nieodzowna jest pomoc mechanika.

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments